Ekonomika společenství navrhuje organizacím, které přijaly její poselství, konkrétní směrnice pro vedení podniku. Dělí je do sedmi barev duhy.
Ve směrnicích hovoří o hlavních hodnotách, kterými se má podnikatel řídit, jak má komunikovat. Také se zmiňuje o významu budování vztahů se zaměstnanci, klienty i konkurencí. A dotýká se samozřejmě i spirituality.
Projdeme si podrobně jednotlivé barvy. Začneme tematicky nejobsáhlejší z nich: červenou. Hned v úvodu zmiňuje důležitý rozměr – sdílení. Jak ho chápe ES vám přiblíží manažer Jakub Jurásek a podnikatel Petr Láska. Rozhovor vede Marek Chvátal.
EKONOMIKA SPOLEČENSTVÍ II.
Music by Scott Holmes.
V dalším pokračování zůstaneme ještě u červené směrnice. Zaměříme se tentokrát na problematiku participace.
Celý text červené směrnice:
Podnikatelé, pracovníci a podnik
Podniky, které se hlásí k ekonomice společenství, vidí „poslání svého podniku“ v tom, že hodnoty sdílení a společenství kladou za základ vlastní organizace na všech úrovních.
Aby se toto poslání realizovalo, podnikové funkce a role jsou jasně definovány a uplatňovány v duchu služby a odpovědnosti. Styl řízení je participativní. Cíle podniku jsou sdíleny a vhodně, transparentním způsobem, prověřovány s tím, že je kladena mimořádná pozornost na kvalitu vztahů mezi všemi zainteresovanými subjekty (stakeholders). Zvláštní pozornost se rovněž klade na společenství s ostatními podnikateli ES, s regionální komisí a s místními i mezinárodními asociacemi ES.
Když podnik vytvoří zisk, podnikatelé a společníci se zavazují, že se o tento zisk rozdělí s ohledem na typické postupy v různých formách podniků a sociálních situacích, ve kterých působí, aby přispěli na tyto tři stejně důležité cíle:
a) na pomoc osobám, které jsou v situaci potřeby, prostřednictvím různých forem účasti, se záměrem jejich začlenění do společnosti a do pracovního procesu;
b) na rozvoj podniku, na jeho konsolidaci a zlepšení kvality produktů a služeb a především v zemích, kde je nedostatek práce, na tvorbu nových pracovních míst a konečně, tam, kde je to možné na odměnu pro společníky;
c) na rozvoj kultury sdílení a „dávání“.
V případě, kdy podpora ES snad ještě není sdílena všemi společníky podniku, je závazek věnovat zisk na cíle projektu limitován podílem těch společníků, kteří ES podporují.
Poslechněte si také první díl:
Music by Scott Holmes.