Budeme-li studovat životopisy a příběhy mnoha úspěšných byznysmanů a manažerů minulosti i současnosti, zjistíme, že většina z nich stavěla a staví své podniky na charakteru a seriózním přístupu. Ano, pravda, stále kolem sebe vidíme mnoho byznys žraloků, kteří si myslí, že obchod je o tom, jak druhého slušně řečeno „obrat“ v bílých rukavičkách. Tyto často do očí bijící podnikatelské zlodějiny však nevypovídají nic o tom, jaký je běžný průměrný podnikatel.
A nic na tom nezmění ani „mediální kauzy“. Neboť většina malých, středních, ale i větších podnikatelů vesměs ve skrytu, bez fanfár či okázalosti budují své byznysy na hodnotách, které jsou prověřeny v čase a ve svůj čas také přináší ovoce. Na druhé straně, nikdo z nás, nejen byznysmanů ale lidí obecně, není bílý „čistý“ nepopsaný papír. Přístup k životu či podnikání alá „Mirek Dušín“ (nebo-li nereálný dokonale kladný hrdina), bude více autentický na stránkách životopisů světců než u podnikatelů a manažerů.
Je však pravdou, že tvrdá práce, střídmost a hospodárnost jsou stále hodnotami, které v dlouhodobém horizontu přináší výsledky a užitek. A to nejen pro podnikatele, manažery či podnik, ale de facto pro všechny zúčastněné. A jak říkal již Homér v Odyssei: „Spravedlivé jednání přináší nejvíce užitku až na konci.“ A v tom vidím problém „dneška“. Většina z nás chce vše hned. Chybí trpělivost, chybí ochota postupnými krůčky v řádu let dosahovat to, co si mnozí umanuli dosáhnout za pár měsíců či rok. Pravda i lež se dnes snoubí ruku v ruce a je těžké rozlišovat, co je skutečně užitečná informace či dobré „know-how“ a co je pouze „fake-news“ či alternativní realita.
V čem je tedy problém konkrétně? Mám za to, že příliš mnoho sledujeme náklady, příliš málo sledujeme hodnoty. Příliš spekulujeme, málo budujeme a investujeme. Hledáme příliš složitá řešení, málo jednoduchosti. Příliš kalkulujeme, málo důvěřujeme. Chceme příliš prodávat, málo sloužit. Příliš se soustředíme na „úspěch“, málo na charakter. A jak podotknul J. C. Bogle, vyznáváme příliš hodnot 21. století, málo hodnot 18. století.
Nejen česká ekonomika se právě nachází v období konjunktury. Období blahobytu je a vždy také bývalo ošidné. Přináší ztrátu koncentrace, přináší sníženou míru pozornosti k detailům, přináší sníženou vnímavost k tomu, co je správné a pravdivé. Je tak snadné uvěřit lžím. A nejen čeští podnikatelé a manažeři jsou v globální konkurenci a moderních trendech řízení firmy přesvědčováni o tom, že „ta správná cesta“ k úspěšnému podnikání, je být dostatečně agresivní, dostatečně rychlý a silně zaměřený pouze a jen na čísla, přesněji na peníze. Smysl pro čest, pravdu, pomoc, vytváření přátelské atmosféry, skutečné vůdčí schopnosti upadá. Přesto jsou to tyto hodnoty, kdo budovaly a budují dlouho trvající, silné a úspěšné byznysy.
Mám jednu otázku na závěr: chcete mít z vašeho byznysu „rychlokvašku“ s vrtkavými základy, nebo silný a dlouhodobě prosperující byznys. Pokud to první, návodů „jak na to“ máte kolem mnoho. Pokud to druhé, zkuste se zamyslet, jak ve svém podniku využít něco z těchto principů:
1. Vybudujte v organizaci pečovatelského ducha
2. Zapomeňte na zaměstnance, nahraďte je týmem spolupracovníků
3. Zaveďte vysoké standardy a hodnoty – a dodržujte je
4. Přesvědčujete ostatní ke spolupráci
5. Skutky hovoří – dokládejte svá slova činy
6. Nepřehánějte s měřením, potřebujete hlavně vitalitu a spontánní optimismus
7. Rozpoznejte a oceňte individuální úspěchy
8. Pozor – loajalita je oboustranná záležitost
9. Vedení i řízení je dlouhodobá záležitost
10. Správný postoj k byznysu – „nevadí, jde se dál“
Ing. Bc. Jiří Jemelka MBA - J.I.P. pro firmy s.r.o.